Biblioteket og EBokBib – En anmeldelse

bibliotek

Som jeg har nevnt før er jeg fryktelig glad i biblioteket og dets tjenester. Jeg har en følelse av å tilhøre en generasjon der mange hadde sine første store leseopplevelser både på og i fra biblioteket. Jeg kom hjem mang en gang fra biblioteket og bar tungt på en pose med bøker. Lånte maksgrensen, 10 bøker mener jeg å huske, ganske ofte. Når jeg var rundt ti år startet man et musikktilbud på det store nye biblioteket på Hjertnes i Sandefjord. I musikkavdelingen var det satt opp masse kasser med LP-plater, jeg valgte meg en, leverte den i skranken, fikk tildelt et sett øretelefoner, ble vist til en stol som så ut som en stressless, plugget inn, satt meg godt til rette, hørte stiften traff rillene, og så reiste jeg på mange lange, fete musikalske turer. Her hørte jeg Pink Floyd, Roxy Music, Stranglers og ikke minst The Clash for første gang. Det ble en dannelsesreise i toner med øreklokker på, i regi av Sandefjord Bibliotek.

Utover 80 og 90-tallet lånte jeg først og fremst bøker, men etter hvert også lydkassetter, CD’er og VHS-filmer. Alt var gratis, så lenge jeg holdt meg innenfor tidsrammen. De siste årene har jeg stort sett vært innom biblioteket enten i forhold til jobb eller i forhold til oppdragelse (jeg må jo lære min datter om bibliotekets skatter). Det begynner å bli en stund siden jeg lånte en bok. Hovedgrunnen har vært at jeg har alt for mange i bokhylla etter mange år som bokanmelder, så mange jeg burde ha lest. Og ikke minst, de siste par årene har jeg lest mye på mitt lesebrett.

ebokbib 3

Derfor var det med en viss interesse jeg for en stund tilbake leste om en app som skulle gjøre det mulig å låne e-bøker direkte fra biblioteket, og at man hadde et stor mengde norske bøker. Jeg var ganske skeptisk, siden forlagsbransjen her i Norge hittil ikke har klart å levere et produkt som fungerer noenlunde tilfredsstillende, og med veldig stive priser. Men jeg lastet ned appen, og til min store glede fant jeg raskt ut at det forlagsbransjen ikke har vært i nærheten av å få til, leverer biblioteket med den største selvfølge. Her følger min anmeldelse og opplevelse av EBokBib:

ebokbib 1

La oss først starte med navnet. EBokBib!? Ok, det lyder ikke særlig bra, men selv om navnet høres ut som et tvilsomt spill fra Facebook, er det faktisk lett å huske. Og derfor valgte de sikkert navnet. Tenk bare på e-bøker og biblioteket, så kommer EBokBib fort opp. Vondt å si høyt, lett å huske. Appen finner du på Play Butikk (Android) eller App Store (Mac/Iphone). Les instruksjonen, her forklares det enkelt hvordan du kommer i gang.

Screenshot_2014-09-02-12-48-49

Så laster du ned appen ved et tastetrykk, og appen er klar til bruk. Du trykker på ikonet til EBokBib og har lånekortet klart. Har du ikke lånekort kan du ordne det på nettet. Følg denne linken.Du skriver inn ditt personlige lånenummer. Så kommer det noen sliter med. Pinkoden. Med lånekortet følger det også en pinkode, som du kan be om på ditt biblioteks hjemmesider, om du ikke husker den i hodet eller har vært så smart å lagre et lurt sted. Trykk på glemt kode og sjekk e-posten som kontoen er koblet opp mot. Når du har klar pinkoden så skriver du inn alt sammen her:

Screenshot_2014-09-02-12-21-30

Hovedoppsettet på EBokBib er en hyggelig overraskelse. Intuitivt, oversiktlig og lett å bruke.

Screenshot_2014-09-02-12-22-22

For å komme i gang trykker du på «Finn e-bøker» og vil da få en meny med ni bøker på hver side. Du kan enten bla deg fremover for å se hva du finner, søke på en tittel eller forfatter eller velge en sjanger.

Screenshot_2014-09-02-12-32-48

Når du har funnet en bok, trykker du på selve coveret av boken, og får opp dette:

Screenshot_2014-09-02-12-26-10

Så er det bare å trykke på «Lån», og boken lastes ned til din telefon. Det står oppført at du kan låne to bøker av gangen. Jeg har for tiden syv lån, så enten står det feil eller så har jeg vært heldig. Det er uansett lett å levere bøker du ikke lenger vil ha, om du har kommet til en maksgrense på lån. Du sveiper bare lett til venstre eller høyre over boka du har lånt og får da opp denne rammen:

Screenshot_2014-09-02-12-30-15

Alle bøkene du har på lån fungerer også offline, så du er ikke avhengig av å være på nett. Når lånetiden er gått ut (den står til enhver tid under boken) forsvinner boken automatisk, så du behøver ikke levere den manuelt. Når en bok ikke er tilgjengelig for lån, står det i rød skrift «Reserver» under coveret. Trykk på boken og du får den når den blir ledig.

2014-09-02 13.26.04

EBokBib er rett og slett en app som fungerer nesten perfekt. Noen få ganger har jeg ikke kommet inn på selve lånemenuen, men bare i korte perioder. Og en gang startet ikke boken der jeg sist stoppet opp å lese, men gikk tilbake til side 1. Noen slike tekniske problemer er slett ikke uvanlig for en app som fortsatt er rimelig fersk. Ellers har jeg ikke opplevd noen problemer. Jeg liker også godt at man til enhver tid får opp i prosent hvor langt man har kommet i boka, og at datoe’en for innlevering alltid er oppdatert og står rett under selve boka. Tilbudet er selvfølgelig gratis, dette er jo en bibliotektjeneste, og grensesnittet og brukervennligheten går alt jeg har sett fra andre norske e-bok tjenester en høy gang. Utvalget vokser også for hver dag. Det er rimelig mange nye titler å velge i, mulig du må stå på venteliste på de mest populære, men slik er det jo også med vanlige bøker på bibliotek. Jeg skulle gjerne sett at man også kunne laste ned til et lesebrett, regner med at det er vanskelig å få til rent teknisk siden mange lesebrett ikke er tilrettelagt for apper, men jeg er overasket over hvor bra kvaliteten er på både telefon og pad. Jeg har stort sett opplevd det som behagelig å lese selv på telefonen. At man nå kan velge mellom hundrevis av norske titler på e-bok er også en av grunnene til at jeg er blitt spesielt glad i denne appen. Før leste jeg stort sett engelskspråklige bøker, men nå kan jeg endelig meske meg med norske forfattere og bøker på norsk, og det helt gratis.

Jeg må også få påpeke at mine opplevelser med EBokBib er gjort med Android- appen på Samsung Galaxy og en Samsung-pad, og jeg har ikke prøvd ut appen på en I-Phone eller på en I-Pad. Men i følge ting jeg har lest på nettet virker den å fungere omtrent likt. Alt i alt en kjempehonnør til Biblioteket og de som har utviklet EBokBib. Den er en liten skattkiste for alle som er gla i å lese.

ebokbib 2

Om forfatter

En dame i sin beste alder, (passert 40) som skriver mest om litteratur, kunst, musikk og alternativt kulturstoff.